Nettvett på småtrinnet

Nettdame

I ukene før jul og etter jul har vi satt opp egne nettvettkurs for 3. og 4. klasse. Her er det fokus på hvor godt verktøy Internett faktisk er, men at man må være forsiktig. Noen sider er for barn, mens andre sider er for voksne. Dette skjønner de fleste når man ser en motorsag, men det kan være litt vanskeligere å vite når man er på Internett. Derfor er det fokus på å tenke seg om, være smarte og finne ut siden er for voksne eller for barn.

Det snakkes også om bilder og chat. Vi håper alle barn som har gått igjennom kurset sitter igjen med å alltid spørre. Spørre om å få ta bilde, spørre om å få dele bildet og blir du kontaktet av noen du ikke kjenner, spørre en voksen om hva du skal gjøre. Det er viktig at vi som voksne holder en åpen og nær kommunikasjon rundt barnas bruk av data og internett.

Vi håper økt fokus på nettvett, og at foresatte snakker med sine barn om deres grenser, vil gi barna trygge rammer for å bruke Internett.

Vi vil i løpet av våren fortsette fokuset på nettvett og gi flere trinn og klasser kurs tilpasset deres trinn.